|
1+چرا زنجان پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفت و آن را بعنوان دومين قربانگاه جهان اسلام بعد از منی در مكه (حج ابراهيمي) مبدل ساخته؟!
2+چه چیزی باعث شد که این حرکت و حماسه ی بزرگ مذهبی در تاریخ 15 دي ماه سال1387با شماره 10 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت برسد؟.
3+مردم زنجان با کدام رویکرد دینی و ارزش معنوی در روزهای 8محرم (یوم العبّاس) با حضور یک پارچه دردسته عزاداری مسجدحسینیه اعظم و 11 محرم با حضور گسترده در دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم آن را به یک همایش بینالمللی تبدیل کنند؟
4+دلیل و انگیزه حضور چند صد هزار نفری ارادتمندان آقا امام حسین (ع)از جای جای نقاط عالم و شهرهای ایران بزرگ در این مراسم که آن را به عنوان بزرگترین اجتماع عزاداران حسینی در جهان مطرح و توسط چندین شبکه داخلی و خارجی اقدام به پخش زنده آن کنند؟
5+زنجانی ها درس رشادت و شهامت و صبر و استقامت را از چه کسانی آموخته اند . وچطور شد در دوران 8سال دفاع مقدس بچه های زنجان به عنوان غوّاصان دریا دل (خط شکن) معروف شدند و در عملیات های کوچک و بزرگ تأثیر گذار بودند ، مکتب خانه شان کجاست ؟
«هل من ناصر ینصرنی؟»
بنده حقیر (مهرآبادی زنجانی) برداشت های ذیل را با توجّه به متن کامل وصیت نامه آقا امام حسین (ع) که در ابتدای همین مطالبم قرار دادم مخصوصا فرمایش ماندگار امام "هل من ناصر ینصرنی" رابا 5 سوالی که به ذهنم رسید ومندرج
می باشد، پاسخ آنها را که از ذهن تک تک خوانندگان خطور کرد ه به شرحی که در ذیل آمده بیان کرده ام.
1+ سادگی و سنتی بودن عزاداری و افزایش معنویت آن در جامعه .
2+ ایمان و اعتقاد قلبی با اعماق دل عزاداران نسبت به راه و عمل آقا ابا عبدالله الحسین.
3+ استفاده نکردن از آلات موسیقی غیر متعارف نامناسب با عزاداری سالار شهیدان .
4+ درک و فهم درست و صحیح از واقعه ی کربلا همراه با خلوص و شور و سر زندگی.
5+ همکاری و همیاری مردم عزادار در قالب گروه های سازمان یافته و آموزش دیده جهت خدمات رسانی به
عاشقان و سوگواران آقا ابا عبدالله الحسین(ع) .
6+ تقویت روحیه ایثار در بین جوانان و نوجوانان با تأسّی(اقتدا کردن) به آقا ابوالفضل العبّاس و الگو پذیری از آن حضرت
با مشق و رجز خوانی حماسی خوانی مداحان زنجانی.
7+ شرکت عزاداران زنجانی همراه با خانواده ، بالاخص فرزندان به منظور آشنایی بیشتر کودکان با فرهنگ عظیم عاشورایی
و انتقال این سنت حسنه ی، دیرینه امامان به آیندگان.
8+ استفاده نکردن و قبول نکردن مال های شبه دار و مجهول المالک در این مراسم.
9+نگه داشتن حرمت ماه محرّم مخصوصا در ده ی اول ماه (ایّام سوگواری)در بین آحاد مردم.
10+ دوری از چنگ زدن به صورت و قمه زنی و کاستن هر چه بیشتر این اعمال و یا هر عملی که موجب ضرر رساندن
قابل توجه (موجب جاری شدن خون از بدن می شود) و از نظر علمای دین بویژه حضرت آیت اله خامنه ای حرام است.
11+ درک و فهم اهداف قیام و رسیدن به شعور و بصیرت حسینی قبل از شور در هیأت های عزاداری
با بکارگیری افراد متدین وبابصیرت برای جلوگیری از انحرافات و وجود نظم و آرامش در طول برگزاری و پس از آن .
****** آخرین دیدگاه خودم را یک کمی خودمانی تر از یازده تای قبلی با استعانت آقا امام زمان (عج) می خواهم بنویسم******
12+یکی از دلایل مهم و اساسی( البته از نظر بنده )باعث شده که زنجان در جایگاه پایتخت شور و شعور حسینی متجلّی گردد، و این دیار کهن ،خاک پاک عاشقان آقا ابا عبد الله شود عنایت خود ذات اقدس احدیت وائمه اطهار علیهم السّلام و تو جهات ویژه پیامبر خدا(ص) بالاخص آقا امام زمان (عج) و پس از آن البته و مطمئنّا و صد البته لیاقت مردم شریف و متدیّن شهرمان زنجان است در پایان از خداوند باری تعالی می خواهم تا یاری فرماید ما زنجانی ها این بار سنگین و پر مسئولیّت را تا ظهور امام دوازدهم که بر دوش جوانان و مردان و زنان و کودکان ماست تحمّل و هیچ گاه آن را فقط و فقط مختص خودمان ندانسته و ندانیم و این در حالی است که خیلی از شیعیان دیگری از کشورهای دیگر و شهر های دیگر ایران اسلامی در این حماسه ی بزرگ و همایش جهانی حضور پیدا می کنند ویا از دور ملتمس دعا از عزاداران هستند، نه تنها شیعیان بلکه از ادیان دیگر و مسلمانان سایر نقاط کشور و جهان با احترام خاص به این ارادت عموم ارزش قائلند.
در پایان نا گفته نماند بنده دوستانی دارم از برادران اهل سنت در سایر شهرهای کشور عزیزمان ایران هر سال ماه محرّم بنده را چون اهل زنجانم لایق دانسته و برایم ایام سوگواری آقا امام حسین(ع) را با ارسال پیامک و یا تلفنی تسلیت می گویند و من نیز متقابلا از خداوند بزرگ شکر گزارم و تشکر می کنم که در این راه بودن (شیعه بودن)باعث شده بنده حقیر شرف و آبرو پیدا کنم تا برادران شیعه و (سنیم ) برایم تسلیت می گویند و به خاطر احترام خاصّی که به امام حسین قائلند دستشان را دورا دور می بوسم چون آنها مطمئنّا اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) را دوست دارند که احترام قائلند، حتی به این بنده به خاطر آنها و پیروی از آنان محترم هستم ، احترام قائلند.